7 دسامبر 2023- یک مطالعه در دنیای واقعی شامل 1054 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) نشان داد که کاهش وزن با کاهش نسبت آلبومین/کراتینین ادرار (UACR) مرتبط است، صرف نظر از رویکرد مورد استفاده برای مدیریت وزن.

این ارتباط در چندین زیرگروه ثابت باقی ماند، با این حال، یک تأثیر قوی خاص در مردان مشاهده شد، که نشان دهنده یک کاهش 6درصدی درنسبت آلبومین/کراتینین ادراربرای هر 1 کیلوگرم کاهش وزن است. این یافته ها به صورت آنلاین در Diabetes Research and Clinical Practice در 16 نوامبر 2023 منتشر شد.

بیماری کلیوی دیابتی (DKD) یکی از علل اصلی بیماری کلیوی مرحله نهایی (ESRD) در کشورهای توسعه یافته است و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. مهم است که تأکید شود دیابت و چاقی، که در زمینه چاقی به diabesity معروف است، به عنوان یکی از علل اصلی  CKD ظاهر شده اند. در حالی که چاقی ارتباط نزدیکی با T2D و فشار خون بالا- دو عامل خطر رایج برای پروتئینوری- دارد، مطالعات همچنین نشان داده اند که تأثیر چاقی بر خطر بیماری کلیوی مستقل از این عوامل خطر است.

این مطالعه توسط دکتر Wenqian Ren و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه Shanghai Jiao Tong  در چین، برای ارزیابی تاثیر کاهش وزن بر پروتئینوری در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در محیط های واقعی انجام شد.

برای این منظور، محققان 1054 شرکت ‌کننده را بر اساس تغییرات وزن از ابتدای تحقیق تا پیگیری یک ساله دسته‌بندی کردند: کاهش وزن (بیشتر و یا مساوی با 3٪)، وزن ثابت؛ و افزایش وزن (کمتر یا مساوی با 3٪).

پیامدهای پروتئینوری به عنوان پیشرفتUACR (افزایش 30 درصدی یا بیشتر)،UACR  پایدار، یا رگرسیونUACR (کاهش مساوی یا بیش از 30٪) تعریف شد. رابطه بین کاهش وزن و رگرسیونUACR  با استفاده از تحلیل رگرسیون لجستیک ترتیبی ارزیابی شد.

این مطالعه یافته های زیر را نشان داد:

· از 1054 شرکت کننده، 24.1 درصد چاق و 44.5 درصد اضافه وزن داشتند.

· بیماران مبتلا به چاقی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پروتئینوری بودند( نسبت شانس یا OR، 1.783).

· کاهش وزن با افزایش 83.3 درصدی رگرسیون UACR در مقایسه با افزایش وزن همراه بود(OR، 1.833).

· این ارتباط در اکثر زیر گروه‌ها و در مردان قوی‌تر باقی ماند، با 6% رگرسیون UACR برای هر 1 کیلوگرم کاهش وزن(OR، 1.06).

محققان نوشتند: یافته‌های ما نشان‌دهنده ارتباط قوی بین شاخص توده بدنی (BMI) و بروز پروتئینوری است و بیماران دارای BMI بالاتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پروتئینوری هستند. آنها خاطرنشان کردند که پس از یک سال پیگیری، کاهش وزن منجر به بهبود پروتئینوری تا حدودی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/study-reveals-positive-impact-of-weight-loss-on-proteinuria-outcomes-in-patients-with-type-2-diabetes-121133